Anders kijken naar een kind doormiddel van Reflex-integratie
Anders kijken naar een kind doormiddel van Reflex-integratie
Sinds 2 jaar ben ik werkzaam als reflexintegratie behandelaar en zie ik elke dag weer hoeveel moois dit vak kan toevoegen aan een (stagnerende) ontwikkeling bij kinderen. Voor sommige mensen nog zo onbekend en voor anderen al echt een andere manier van kijken naar hun kind.
Ik ga jullie proberen mee te nemen in mijn blogs bij de dingen die ik doe, tegenkom op onze praktijk en inzicht te geven waar je als ouder dus ook aan kan denken als dingen niet altijd gaan zoals je had verwacht, had gehoopt of als jullie tegen bepaald gedrag of ontwikkeling aanlopen.
Mijn ervaring
Zo had ik in mijn periode als leerkracht bij de kleuters een jongetje genaamd Jayson in mijn klas die heel veel moeite had om in de kring te blijven zitten. Elke keer ging Jayson lopen en dan eigenlijk niet echt met een doel maar meer gewoon even de klas rond. Dit gaf heel veel afleiding voor de andere kinderen waardoor de lessen vaak verstoord werden.
Dus wat doe je als juf dan: "Jayson kom je even zitten", "Jayson blijf je even bij ons?", "Jayson, nog heel even dan gaan we beginnen met werken" enz…
De ouders van Jayson gaven aan dat er thuis ook altijd veel onrust te zien was bij hem. Hij had moeite met het zitten op een stoel of bank en wilde heel graag bewegen of liever op zijn knieën zitten.
Ouders kwamen toen in aanraking met een reflex-integratie therapeut en die adviseerde om hem eens op een kruk te laten zitten. Toen Jayson de volgende dag weer bij mij in de kring zat en ik hem keurig op een kruk had neergezet…kwam er een ander jongetje uit de klas na de kring naar mij toe: "Juf, Jayson is blijven zitten vandaag knap he?!" Wauw, inderdaad super knap! Maar wat maakte nu dat het hem nu wel lukte???
Een actieve reflex
Een kind ontwikkelt zich op motorisch, emotioneel en cognitief gebied. Dit gebeurd natuurlijk allemaal in het brein. Beweging is de manier waarop het kinderbrein ontwikkelt, en omdat reflexbewegingen ervoor zorgen dat een kind eerst -gaat -bewegen en later -goed -gaat bewegen, spelen zij een belangrijke rol bij de ontwikkeling. Wanneer reflexen actief blijven, stagneert de ontwikkeling en kan het kind last krijgen van allerlei belemmeringen en zal het doormiddel van gedrag laten zien dat het niet goed gaat. Zo had Jayson een actieve Spinal Galant.
Het feit dat de SGR (Spinal Galant Reflex) actief aanwezig was bij Jayson zorgde er grotendeels voor dat er veel onrust zat in Jayson zijn lichaam. De SGR is een zeer belangrijk reflex voor het geboorteproces. Als een kind op de 'normale' manier geboren wordt zorgt dit proces er meestal voor dat de SGR zijn hoogtepunt bereikt tijdens de bevalling waarna hij in de weken/ maanden daarna langzaamaan verdwijnt. Als dit niet het geval is blijft hij vaak actief. Daarnaast speelt de SGR een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het gehoor en gehoorverwerking en daardoor ook op de ontwikkeling van het vestibulaire systeem (Evenwicht). Deze reflex zit laag in de onderrug en is dan ook belangrijk voor de vorming van de spiertonus in de onderrug. Als de SGR actief blijft kan stimulatie zoals strakke kleding, taillebanden, labels, rugleuningen van de stoel rond de onderrug erg ongemakkelijk zijn en leiden tot kronkelen, wiebelen en constant bewegen. Daarom was het erg moeilijk voor Jayson om stil te blijven zitten. Dit maakt het daarnaast ook erg lastig om te focussen en op te blijven letten.
Na deze blog geschreven te hebben ben ik mij er nog meer van bewust hoe belangrijk het is om ECHT naar kinderen te kijken. Tegenwoordig worden er naar mijn mening veel te snel labels op kinderen geplakt terwijl als je net iets dieper gaat en de ontwikkeling met ouders bespreekt vanaf baby af aan er al zoveel uit kan komen. Het is nog een vrij onbekend fenomeen in onze samenleving maar steeds meer in opkomst en ook steeds meer gemeentes die hieraan mee willen werken en echt de noodzaak hiervan zien. Gelukkig maar……Dan kan ik blijven doen wat ik het liefste doe de hele dag