Emotieregulatie en driftbuien bij temperamentvolle en (hoog)gevoelige kinderen

Emotieregulatie en driftbuien bij temperamentvolle en (hoog)gevoelige kinderen

Als je opvoeder van een temperamentvol of (hoog)gevoelig kind bent komt dit je vast bekend voor: “NEEE, ik wil het ZELF doen!” of “NEEEEE, ik trek die kleren niet aan want die zitten niet lekker”. Of wat dacht je van “NEEEE, je mag niet zoveel lawaai maken tijdens het kauwen”. En laten we het clichébeeld van de supermarktdriftbui natuurlijk ook niet vergeten. Want de kans is groot dat je als opvoeder van een temperamentvol of gevoelig kind regelmatig in aanraking komt met driftbuien en hoge pieken en diepe dalen in de emoties van je kind. 

Oftewel: Als je een temperamentvol en/of (hoog)gevoelig kind hebt, is de emotieregulatie een onderwerp waar je waarschijnlijk al van jongs af aan niet omheen kunt. 

Emotie versus Gedrag:

Voordat we dieper ingaan op emotieregulatie, is het cruciaal om het onderscheid tussen emoties en gedrag te begrijpen. Vaak reageren we op het zichtbare gedrag van kinderen zonder de onderliggende emotie aan te pakken. Het is van groot belang voor kinderen om te leren dat emoties zich in de binnenwereld bevinden en gedrag hiervan de uiterlijke expressie is. Het vermogen om de binnenwereld te reguleren en dit passend naar buiten te uiten, dat is emotieregulatie. Het stelt kinderen in staat emoties te erkennen zonder het gedrag af te wijzen.


De Ontwikkeling van Emotieregulatie in het kort

De ontwikkeling van emotieregulatie begint al in de babyleeftijd, waarin kinderen nog volledig afhankelijk zijn van hun hechtingsfiguur om getroost te worden. Vanaf de peutertijd beginnen de meeste kinderen zelf al enige emotieregulatie toe te passen, maar zijn ze voor het grootste deel nog steeds sterk afhankelijk van volwassenen om weer rustig te worden. Naarmate kinderen ouder worden en naar school gaan, zal je merken dat ze over het algemeen steeds meer vaardigheden ontwikkelen voor interne emotieregulatie. Maar, zeker bij temperamentvolle kinderen, kan deze periode ook juist leiden tot méér onrust.  

Co-reguleren:

Een belangrijk concept bij de ontwikkeling van emotieregulatie is co-reguleren. Hierbij speel je als ouder in op de externe factoren die de emoties van het kind beïnvloeden en probeer je je kind te ondersteunen bij het reguleren van emoties en te leren omgaan met onrust en spanning. Als ouder heb je hierin dan ook een belangrijke voorbeeldfunctie te vervullen voor je kind.

 

Juist omdat emotieregulatie en co-reguleren zo’n belangrijk onderwerp is in de opvoeding van temperamentvolle en gevoelige kinderen, hebben we hier een uitgebreid Thema aan toegewijd op de ledenomgeving van de Online Opvoed Uni.
In dit thema nemen we je mee in de wereld van de emotieregulatie. Je leert hoe de ontwikkeling van de emotieregulatie verloopt en waarom jouw kind soms zulke heftige emoties ervaart. Uiteraard gaat het thema ook uitgebreid in op hoe je je kind het beste kunt helpen tijdens dit ontwikkelingsproces en hoe je als ouder het beste om kunt gaan met heftige emoties en driftbuien.

Presentatie door: Nora Schormans - psycholoog bij Online Opvoed Uni

Meer leren over emotieregulatie en driftbuien bij temperamentvolle en (hoog)gevoelige kinderen? Je bent al lid vanaf 24,95 per maand.