Waarom moet altijd alles stuk?
01 oktober 2021 
in ADHD

Waarom moet altijd alles stuk?

Hoe kan het toch dat de kinderen van je vrienden en familie zo rustig en voorzichtig met speelgoed omgaan? Hoe kunnen ze uren voorzichtig met kleine stukjes Playmobile priegelen, terwijl jouw pracht van een wervelstorm zo ongeveer dagelijks huilend met een gebroken speeltje aan komt rennen. Dan nog maar te zwijgen over alle spullen in zijn of haar kamer die per ongeluk zijn stuk gegaan. Je zou bijna bij de bank gaan lenen om alle kleine ongelukjes te financieren. Hoe kan het toch dat jouw kind niks heel laat?

Ieder kind speelt anders

Dit heeft er heel waarschijnlijk mee te maken dat ieder kind zich nu eenmaal anders ontwikkeld. Waar de ene sterk is in taal, kan de ander juist weer vlug gaan lopen. Hoe je kind zich zal gaan ontwikkelen en waar hij sterk in zal zijn, is moeilijk te voorspellen omdat dit van tal van zaken afhangt. Daarbij komt dat we al snel veel van kinderen verwachten. We verwachten al snel dat zij rustig kunnen spelen en voorzichtig met spullen om kunnen gaan. Van kinderen onder de vier jaar mogen we nog niet verwachten dat zij handig met spullen omgaan, daar is hun motoriek nog niet klaar voor. Ook is hun impulsbeheersing nog volop in ontwikkeling, waardoor eerst denken en dan doen nog erg moeilijk is. Kinderen zijn nog volop op ontdekkingstocht en proberen van alles uit, zonder na te denken wat hier de eventuele gevolgen van kunnen zijn. Deze houding met een wat onhandige motoriek kan er nu eenmaal maken dat speelgoed nu eenmaal niet lang heel blijft.

Kind maakt speelgoed kapot

Wat levert kapotmaken op?

Het is goed om eens te observeren wat er precies gebeurt. Probeer hierbij niet gelijk de conclusie te trekken dat hij dit expres doet. Zoals eerder aangegeven kunnen kinderen hier niet altijd iets aan doen. Misschien is je kind nog niet klaar voor dure Playmobile sets, maar past robuuste duplo beter. Misschien is je kind bezig met ontdekken en probeert hij van alles uit. Kijk hoe je samen kan ontdekken en probeer gevolgen uit te schetsen. “Als je je bord laat vallen, kun je je eten niet meer opeten.” Of misschien is je kind op zoek naar jouw grenzen en gebruikt hij speelgoed om te testen hoe ver hij of zij kan gaan. Probeer dan dit gedrag zoveel mogelijk te negeren en niet mee te gaan in deze vraag om aandacht. Schenk pas weer aandacht als je gewenst gedrag ziet, bijvoorbeeld als je kind verder gaat met spelen.

Quick Tips als speelgoed vaak kapotgaat

  • Koop tweede handsspeelgoed wat kapot mag of speelgoed wat moeilijk kapot kan gaan, denk hierbij bijvoorbeeld aan hout speelgoed.
  • Stap uit het negatieve. (“Er kan hier ook niks heel blijven.”) en benoem vooral wat je graag wel wil zien.
  • Probeer dingen voor te zijn. Als je kind met enorm veel energie thuiskomt, is het misschien niet erg handig om met het duurste verjaardagscadeau te spelen. Laat hem of haar dan even buiten uitrazen.
  • Leg gevolgen uit en geef alternatieve. Wanneer je kind met lego blijft gooien, leg dan uit dat de lego kapot kan gaan en dat je er hierna niet meer mee kunt spelen. Geef daarop een alternatief. Een bal kun je in de tuin bijvoorbeeld veilig gooien.
  • Stel grenzen. Wanneer je merkt dat je kind op zoek is naar grenzen, geef deze duidelijk en bij voorbaat aan. Wat mag echt niet? En wat gebeurt er wanneer je kind dit dan toch wel doet? Tekenen op het behang mag echt niet. Wanneer je dit na een waarschuwing toch probeert, worden de potloden opgeruimd.

Kind maakt speelgoed kapot

Tot slot

Geef je kind de ruimte om van tijd tot tijd dingen kapot te maken. Een mooier voorbeeld van oorzaak en gevolg is er niet. Dingen gaan nu eenmaal wel eens kapot en dat is menselijk? Ook jij hebt als volwassenen waarschijnlijk genoeg dingen kapot gemaakt en hebt hiervan geleerd dat je je glas niet op de rand van de tafel moet zetten of dat je beter geen witte broek aan kunt doen als je naar het park gaat. Gun je kind ook soortgelijke ervaringen om te leren.

Over de schrijver
Ik ben Lois. Ik ben binnen De Online Opvoed Uni actief als orthopedagoog en coach. Als mensen mij vragen wat ik ben en wat ik doe, vind ik het moeilijk om daar een kort en bondig antwoord op te geven. Ik ben de laatste jaren vooral gegaan waar ik nodig was, wat maakt dat ik bijvoorbeeld leerkracht in het basisonderwijs, remedial teacher, studiebegeleider en zelfs Engels leraar in Zuid-Korea ben geweest. Op dit moment ben ik werkzaam als orthopedagoog in de Jeugd GGZ. Daarnaast geef ik individuele begeleiding aan kinderen en jongeren binnen mijn eigen bedrijf Beyond Remedial Teaching. Maar waar ik ook ga en welke titel ik ook draag, ik probeer altijd vast te houden aan wat ik belangrijk vind, namelijk dat elke kind het verdient om gezien, gehoord en geholpen te worden