Waarom heeft mijn kind zoveel behoefte aan herhaling?
30 maart 2022 

Waarom heeft mijn kind zoveel behoefte aan herhaling?

Of het nu een Youtube video is die voor de vierde keer wordt afgespeeld of een prentenboek die opnieuw en opnieuw moet worden voorgelezen: jonge kinderen zijn dol op herhaling. Jij als volwassenen zal hier waarschijnlijk minder enthousiast over zijn, zeker nu je dat ene liedje al dagenlang in je hoofd zit. Het is soms moeilijk te begrijpen zijn waarom jonge kinderen zo'n grote behoefte hebben aan herhaling. Raken kinderen niet verveeld? Is al die herhaling wel goed voor hun ontwikkeling? En waarom eigenlijk al die herhaling?


Om te Leren


Herhaling speelt allereerst een belangrijke rol in de cognitieve ontwikkeling van je kind. Om te leren is herhaling nu eenmaal essentieel. Hoe kreeg jij vroeger de woordjes van Frans in je hoofd? Precies! Stampen oftewel, herhalen, herhalen, herhalen. Dit werkt bij je kind hetzelfde. Tijdens de herhaling van hetzelfde is het brein van je kind dus eigenlijk heel actief bezig. Zo slaan ze bij elke herhaling nieuwe informatie op. Kinderen leren bij elke herhaling weer iets nieuws, iets wat ze eerder niet hebben opgemerkt.


Veilig


Een andere reden waarom jonge kinderen dol zijn op herhalen is omdat herhaling voorspelbaar en daarom veilig is voor je kind. Je kind is de wereld om zich heen aan het ontdekken. Alles is nieuw en spannend. Daarom kan een bekende, veilige situatie soms fijn zijn ter afwisseling. Vandaar dat jonge kinderen aan een sterke behoefte hebben aan structuur en regelbaar. De wereld wordt zo toch een beetje voorspelbaar. Herhaling geeft hierbij houvast, omdat je kind weet wat er gaat komen.

kind veel herhaling
Papegaaien


Het herhalen blijft vaak niet alleen bij filmpjes, liedjes en boeken. Veel kinderen herhalen ook dingen die zij zelf zeggen vaker. Waarom doen kinderen dit? Allereerst kan het heel goed zijn dat je kind dit doet om zo zijn of haar taal verder te ontwikkelen. Hier geldt ook: door taal te herhalen, leer je taal. Soms kan er echter ook een achterliggende reden achter het papegaaien verstopt gaan. Jonge kinderen zijn nog volop aan het leren hoe sociaal verkeer werkt. Ze proberen uit te vinden hoe je mensen aanspreekt, hoe je het beste dingen kunt vragen en hoe je je eigen wensen kunt vervullen. Kinderen proberen manieren uit en leren hierdoor welke gedragingen het beste werkt in het sociaal contact. Misschien werkt het vier keer herhalen van een vraag wel om je vraag duidelijk te maken. Laat hierop aan je kind zien wat de gewenste manier van contact maken is. "Wanneer je papa iets wil vragen kom je naar papa toen, kijk je papa aan en vraag je je vraag het Ć©Ć©n keer. Kijk maar eens hoe ik dat doe". Nu kan het ook heel goed zijn dat je kind iets anders wil zeggen dat de informatie die hij blijft herhalen. Zo kan een "mama, mama, mama, mama", ook heel goed betekenen: "Ik voel me alleen. Kunnen we samen iets ondernemen". Probeer te bekijken wat je kind bedoelt met het papegaaien en verwoordt het verlangen van je kind. Hoe meer je zelf wenselijke manieren van contact maken voordoet, hoe meer je kind deze zal oppikken en overnemen.

mijn kind wil altijd hetzelfde
Wat kun je doen?


Ook al voelt herhaling misschien als iets wat de ontwikkeling van je jonge kind tegenhoudt, is het in veel gevallen prima om zaken veel te herhalen. Vaak leert je kind van elke herhaling die hij voor zich krijgt. Ook is het herhalen een vorm van veiligheid die je je kind biedt. Vaak is herhaling dus helemaal niet erg. Wil je nu toch eens van datzelfde filmpje af? Stimuleer je kind dan om zijn horizon te verbreden. Ga samen naar de bibliotheek om nieuwe boeken te zoeken of zoek een naar nieuwe liedjes op YouTube. Moedig je kind aan om nieuwe ervaringen aan te gaan, maar wees begripvol wanneer je kind bij hetzelfde wil blijven. We hebben nu eenmaal allemaal wel eens behoefte aan veiligheid en voorspelbaarheid.

Over de schrijver
Ik ben Lois. Ik ben binnen De Online Opvoed Uni actief als orthopedagoog en coach. Als mensen mij vragen wat ik ben en wat ik doe, vind ik het moeilijk om daar een kort en bondig antwoord op te geven. Ik ben de laatste jaren vooral gegaan waar ik nodig was, wat maakt dat ik bijvoorbeeld leerkracht in het basisonderwijs, remedial teacher, studiebegeleider en zelfs Engels leraar in Zuid-Korea ben geweest. Op dit moment ben ik werkzaam als orthopedagoog in de Jeugd GGZ. Daarnaast geef ik individuele begeleiding aan kinderen en jongeren binnen mijn eigen bedrijf Beyond Remedial Teaching. Maar waar ik ook ga en welke titel ik ook draag, ik probeer altijd vast te houden aan wat ik belangrijk vind, namelijk dat elke kind het verdient om gezien, gehoord en geholpen te worden
Reactie plaatsen